SGP lanceert campagne ‘Dus abortus?’
Het abortuscijfer is geëxplodeerd tot bijna 40.000 per jaar. Met een billboard-campagne wil de SGP daarom het gesprek over de redenen voor abortus aanzwengelen. “We kúnnen dit niet negeren, het gaat om tienduizenden meisjes en jongetjes die geen enkele kans krijgen!” aldus SGP-voorman Chris Stoffer.
De partij laat met billboards verschillende situaties zien die voor vrouwen én mannen kunnen meespelen in de afweging om voor abortus te kiezen. Bijvoorbeeld een gebrek aan woonruimte of inkomen, een partner die uit beeld is, of vanwege het geslacht van het ongeboren kindje. Stoffer: “We willen Nederland hiermee aan het denken zetten: vinden we het als samenleving echt oké dat mensen zo vaak voor abortus kiezen, of is er een ander antwoord nodig op de onderliggende redenen?”
Op de website stemvoorhetleven.nl levert de SGP voor iedere situatie ook een onderbouwing aan. Daarnaast geeft de partij woorden aan het feit dat abortus geen makkelijke keuze is, maar “vaak een ingrijpende beslissing op basis van veel verschillende omstandigheden.” Op de website wordt iedere bezoeker geattendeerd op beschikbare hulp bij ongewenste zwangerschap of na een abortus. De billboards zijn van 14 t/m 20 oktober zichtbaar op 17 snelwegmasten door heel Nederland en op sociale media.
Tijdens kabinet-Rutte IV is de abortuswetgeving voor het eerst in decennia fors verruimd. De beraadtermijn voor abortus werd afgeschaft en de abortuspil kwam beschikbaar bij de huisarts. Het abortuscijfer steeg in 2023 naar 39.332.
Als 'logo' hebben we bij deze campagne gekozen voor de tekst: Elige Vitae. Deze Latijnse tekst betekent: 'kies voor het leven'.
Lid worden
Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?
Doneren
Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.
Werk mee
Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.